På jäsning

Julkänslan infann sig och jag var bara tvungen att åka och handla hem ingredienser till att göra en sats egen glögg. Kanske i senaste laget men den hinner i allafall bli klar innan julafon:). Hoppas nu att den blir god för jag älskar att sitta och mysa med en lmugg varm glögg i handen...
Om du också är sugen på att göra en sats med glögg så är det ju inte för sent och detta är vad du behöver:

- 5 liter svagdricka
- 50 gr jäst
- 6 potatisar
- 2 kg socker
- 1-2 torkade pommeransskal
- 1/2 dl hela kardemummakärnor
- 3 st hela kanelstänger
- 1 bit färsk ingefära
- 500 gr russin

Och du gör så här:

Häll svagdrickan i en rengjord plasthink och lös upp sockret.
Lös upp jästen i lite vatten och häll i den i hinken.
Skiva potatisarna och lägg i dem tillsammans med alla kryddorna samt russinen.
Nu ska blandningen jäsa övertäckt med en plastfolie med hål. Första veckan ska man röra två gånger om dagen för att sedan röra en gång om dagen i ytterligare 2-3 veckor. Alkoholhalten är ca: 14% när glöggen är färdig.

Eftersom jag aldrig tidigare gett mig på detta så vet jag inte hur resultatet blir. Men tänk vilken bra gå-bort-present om man tappar på flaska och gör några egna fina ettiketter, med förutsättningen att glöggen blir god förstås...



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: